Vier vragen die je leven veranderen
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat denk ik over andere
mensen, welke overtuigingen koester ik, en welk gevolg hebben deze
gedachten voor hoe ik me voel?
Zijn het mijn gedachten die me gelukkig maken, of zijn het juist mijn
gedachten die me ongelukkig maken?
Wie ben ik? Ben ik wie ik denk dat ik ben, of denk ik wie ik ben?
Welke invloed heeft je denken op je, en hoe -op welke manier- denk je
eigenlijk?
We zouden zo graag gelukkig zijn. In ieder geval de meeste van ons. Liefst vierentwintig uur per dag. Of in tenminste de tijd dat we wakker zijn. Maar zijn we wakker? Staan we helemaal wakker en alert in wat er om ons heen gebeurt? Zien we en horen we wat er werkelijk is? Of horen en zien we iets anders? Dat wat we gewend zijn te zien, dat wat we vrezen, dat wat ons geleerd is, dat wat in ons denken en onze overtuigingen aanwezig is? Is dat wat we zien en ervaren?
De wereld is je spiegel
Voor veel mensen vertel ik niets nieuws als ik zeg dat de wereld om je
heen een spiegel is van jezelf. De wereld om je heen weerspiegelt hoe
jij naar de wereld kijkt. Wat je ziet en ervaart weerspiegelt niet
direct en alleen wat is, maar vooral ook jouw overtuigingen en dus hoe
jij denkt. Anders gezegd: wat je ziet in de wereld en waarop je
reageert, is het product van hoe jij (bewust, maar vooral ook onbewust)
denkt. Je ziet de wereld om je heen vanuit jouw referentiekader, vanuit
jouw normen en waarden. Je kijkt altijd weer naar de mensen en dingen
om je heen vanuit wie jij bent en wat voor jou belangrijk is.
Je ziet de mensen om je heen iets doen en je denkt daar jouw
gedachten bij. Je interpreteert wat er gebeurt vanuit jouw
referentiekader, vanuit hoe jij naar de wereld en deze mensen kijkt. Je
hebt geleerd om kritisch te zijn (en je denkt: “dat
doet hij helemaal verkeerd”), om behulpzaam te zijn (en je
denkt: “zou ze hulp nodig hebben”), om vriendelijk
te zijn (en je denkt: “wat een zuurpiet” terwijl je
vriendelijk lachend zegt dat je het ook niet weet).
Vaak is je helemaal niet zo helder dat en wat je denkt. Soms voel je je
gewoon geïrriteerd of geërgerd, boos, jaloers,
verdrietig, in de steek gelaten, ontzettend blij, gewaardeerd, trots of
wat ook.
Het moet anders
Zolang je je goed voelt, is er voor jou en de meeste mensen helemaal
niets aan de hand. Het is oké, die ander is oké,
je leeft je leven en je geniet er van. Maar als je er niet vrolijk van
wordt, maar juist wegzakt in een zozo gevoel of zelfs in pijn, dan is
er meestal iets verkeerd. Ze hebben het verkeerd gedaan, ze zijn niet
aardig, het is zijn/haar schuld en ze zou zich anders moeten gedragen.
Je baas moet niet zo autoritair zijn, je collega moet zich wat meer met
zichzelf bemoeien in plaats van met jou en je partner moet wat meer
tijd aan je besteden. Zij doen iets waardoor jij je niet gelukkig
voelt. Als hij/zij zou veranderen dan zou de situatie er heel anders
uit zien. Zonder die vervelende eigenschappen van je moeder/vader zou
je haar/hem veel vaker opbellen/bezoeken. Het is niet jouw schuld dat
je je zo in het nauw gedreven voelt, ze maakt het er gewoon naar
… En ga zo nog maar even door.
Als je leven niet is zoals je wilt (nooit, vaak niet of soms niet), als
je niet blij en gelukkig bent en dat wel wilt zijn, dan is het tijd om
te onderzoeken hoe jij denkt over je leven en de dingen die je
tegenkomt in je leven. Het is tijd om te ont-dekken wat je denkt, en
wat je overtuigingen en (kern)gedachten zijn.
Het spel van gedachten
Een niet onderzochte gedachte levert vaak een vervelende emotie of een
pijnlijk gevoel op. De gedachten en overtuigingen gaan immers hun eigen
spel in jouw ‘mind’ spelen. Het spel van associatie
en toe-eigening. Een gedachte roept de volgende en de volgende, en op
één of andere manier geloven we wat we denken. We
identificeren ons met de gedachten die langs komen.
Op zich is dat niet zo’n probleem, maar gedachten roepen
gevoelens op en leiden tot gedrag.
Gebeurtenis → gedachte → gevoel → gedrag en
dan heb je iets. Bijv. iemand zegt: “Nee, ik kom
niet”, jij denkt: “Gadverdarrie, hij komt niet, hij
zegt steeds nee, hij vind me niet meer aardig”, en inmiddels
voel je je een beetje down en in de steek gelaten. De leuke film die je
wilde gaan kijken vind je niet meer leuk en je gaat zitten kniezen, en
misschien zelfs voel je je afgewezen. Je bent een beetje ingestort en
denkt: “Ik vraag hem de volgende keer ook maar
niet.” In je (onbewuste) gedrag keer je je ietwat van hem af,
je belt hem niet meer spontaan op, en jullie contact wordt koeler en
minder frequent.
Bij heel wat mensen vormen onplezierige (kern)overtuigingen allerlei
reactie-, gedrags- en omgangspatronen. Deze patronen schrijven je soms
zelfs voor hoe je je moet gedragen, wat je wel of niet kunt zeggen, wat
je maar niet doet. Ze bepalen je gedachtegang en daarmee grotendeels
hoe je je voelt. In feite is het zo dat je automatisch je niet
onderzochte gedachten en overtuigingen projecteert op (plaatst op) de
situaties in je leven die je mee maakt.
In ons voorbeeld vind je terug hoe dat werkt. En ook in dit voorbeeld
zit een hinderlijke gedachte en/of (kern)overtuiging opgesloten:
“Als iemand “nee” zegt is dit een
afwijzing” of “Als iemand niet komt vind
hij je niet aardig”.
Pijn door strijd met de realiteit
Hoe minder verstorende gedachten en (kern)overtuigingen je hebt, hoe
minder je denken door middel van associaties, jouw rust en goede gevoel
verstoort. En hoe meer rust en positieve gevoelens je ervaart. Hoe
minder verstorende (kern)overtuigingen je hebt, hoe minder je
projecteert op alles wat je mee maakt. En dat is heel prettig, want het
enige moment dat je ongelukkig bent, is als je je negatieve
overtuigingen projecteert op de wereld. Het enige moment dat je pijn
hebt, en lijdt, is als je een gedachte gelooft die ingaat tegen de
realiteit.
Ik zal dit nader uitleggen: de realiteit in ons voorbeeld is de persoon
die “Nee” zegt. Wat gebeurt er van binnen bij de
persoon die dit “Nee” hoort? Hij/zij reageert
(onbewust) met: “Nee, dit wil ik niet. Ik wil geen
“Nee” krijgen. Hij moet “Ja”
zeggen, ik wil geen “Nee”. Oftewel de persoon
strijdt met de realiteit. Het projectieproces start direct
(“Hij zegt nee, hij vindt me niet aardig”), en het
gevoel reageert met pijn (down, in de steek gelaten, afwijzing).
Het enige moment dat we lijden is als we NEE
zeggen tegen wat er is (“Dat is niet goed”,
“Dit mag niet gebeuren”, “Dit
is niet fijn”, “Zo moet hij/zij niet zijn/niet
reageren”, enz.). We willen dat wat (er) is,
de realiteit, veranderen. We willen dat ons leven, wijzelf, die ander
of de situatie anders is dan het/hij is, want zoals het nu is (de
“Nee” die hij/zij ons gaf), is niet goed. En als we
de realiteit anders willen dan deze is, dan verschijnt er pijn,
ergernis, verdriet, boosheid, verzet, frustratie, jaloezie enz.
Oude pijnen willen uit je weg
De emoties die verschijnen zijn afspiegelingen van (kern)overtuigingen
die eerder zijn ontstaan en die dus al langer in ons aanwezig zijn. Het
zijn gedachten en overtuigingen die jij -meestal onbewust- je
toegeëigend hebt. Natuurlijk kan het de huidige gebeurtenis
zijn die vervelend is, die verschrikkelijk is en die pijn
doet. Maar de ergste pijn die op zo’n moment, en
vaak nog lang daarna, ervaren wordt is de pijn veroorzaakt door ons
denken, door onze overtuigingen.
We ervaren pijn en roepen: “Waarom toch?”,
“Waarom moest dit gebeuren?”.
Het is mijn ervaring dat dingen gewoon gebeuren omdat ze gebeuren,
omdat dat het leven is.
In de vraag naar het waarom zit echter meestal verzet verborgen:
“Ik wil dit niet”, “Dit is niet
fijn” of “Dit is verschrikkelijk”. En
ergens diep in ons voelen we dan soms zelfs: “God heeft het
niet goed gedaan”. Kortom: we vechten met de realiteit.
Veel minder prettige ervaringen worden niet verwerkt en niet
onderzocht, maar opgeslagen in je lichaam en geest.
Vaak ook raakt een gebeurtenis bekende gedachten en overtuigingen, en
maakt een bekende pijn en emoties in je wakker. Pijn en emoties die
vroeger geparkeerd waren en die dus al langer in je aanwezig zijn. Je
zou zelfs kunnen zeggen dat sommige gebeurtenissen in je leven nu, de
oude, eerder ervaren pijn en emoties die in je lichaam opgeslagen zijn,
naar voren halen, zodat je er vrij van kan worden.
Vrij zijn van pijn en oordelen, “Ja” zeggen tegen
het leven, is op momenten van emotie, op momenten van boosheid,
verdriet, verzet, enz. ver van ons te vinden. Maar het zijn
juist deze emoties, en je oordelen, die je naar de sereniteit van het
leven kunnen leiden.
In het hier en nu, dus zonder gedachten aan toen of dan, is er veel
minder of helemaal geen pijn. En dat is wat jij wilt ervaren: gelukkig
zijn in het hier en nu. Vrij zijn. Of gewoon: zijn.
En daarom dienen de verhalen, overtuigingen, herinneringen,
fantasieën, rampscenario’s, enz. zich aan: ze willen
onderzocht en uit je weg.
The Work van Byron Katie
Er zijn verschillende manieren om oude pijnen, herinneringen,
overtuigingen e.d. te transformeren. Ik zelf werk graag met
transformerende ademtechnieken. Als het even kan combineer ik deze
echter met inzicht in het proces van het denken en vaak met technieken
om inzicht te krijgen in specifieke emoties, gedachten en
overtuigingen. The Work van Byron Katie is een eenvoudige methode om de
gedachten en (kern)overtuigingen (en dus allerlei negatieve emoties)
die je in de weg staan met precisie te lokaliseren en ongedaan te
maken. Het is een heel eenvoudige en krachtige methode, die je leert om
in het hier en nu te blijven. Eerst mag je je reacties op, en je
oordelen over de buitenwereld en over andere mensen vrij op papier
uiten. Daarna ga je deze reacties en oordelen onderzoeken met vier
eenvoudige vragen: 1. Is het waar? 2. Kun je absoluut
zeker weten dat het waar is? 3. Hoe reageer je als je die gedachte
denkt? 4. Wie zou je zijn als je die gedachte niet zou (kunnen)
denken? En een omdraaiing.
De vier vragen zijn een verfijnd en perfect instrument voor
zelfrealisatie. Het is een methode die je steeds weer kunt toepassen,
en door op deze manier jouw oordelen over de wereld en andere mensen te
onderzoeken, realiseer je je wat er eigenlijk gebeurd (mentaal,
emotioneel en fysiek) als je ingaat tegen de realiteit. Je leert omgaan
met de realiteit. En je gaat ervaren dat allerlei emoties, en dus
allerlei oude gedachten en overtuigingen zich werkelijk aandienen omdat
ze uit je weg willen. Door je emoties te onderzoeken laat je steeds
meer overtuigingen achter je. En je bent steeds meer alert en wakker
voor wat er werkelijk om je heen gebeurt. Steeds minder gestoord door
een denken gebaseerd op verleden en toekomst, en door overtuigingen die
niet persé waar zijn, zie je en hoor je wat er werkelijk is.
En je realiseert je dat het is goed, dat het leven goed is, zoals het
is.
Verder lezen over dit onderwerp kan in: “Vier vragen
die je leven veranderen” geschreven door Byron Katie en
Stephen Mitchell. In dit boek lees je tal van voorbeelden van processen
waarin B.K. mensen door de pijn heen naar de werkelijkheid begeleidt.
Wil je ervaren wat The Work of Byron Katie (de methode van de vier
vragen) voor jou kan betekenen, volg dan zelf een workshop of een
sessie, en ervaar hoe eenvoudig het is om pijnlijke, belemmerende
gedachten en overtuigingen achter je te laten.
artikel geschreven door Bea van Wierst, Spiegelbeeld november 2003
terug naar publicaties - artikelen